تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/02/17 - 19:44
کد خبر: 165827

مهندسی(!) انتخابات کمیته دانشجویی نظارت بر نشریات دانشجویی/ نقاط مبهم کجاست؟

مهندسی(!) انتخابات کمیته دانشجویی نظارت بر نشریات دانشجویی/ نقاط مبهم کجاست؟

از دیگر سوالات مطرح شده درباره نحوه برگزاری انتخابات کمیته دانشجویی هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی از طرف دانشجویان این است که آیا همه کسانی که استحقاق حضور در این نشست را داشته‌اند دعوت شده‌اند؟ و آیا همه کسانی دعوت شده‌اند جزء همان کسانی هستند که حق رای در نشست داشتند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: سیزدهمین انتخابات کمیته دانشجویی هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی سراسر کشور صبح امروز در شهریار برگزار شد، انتخاباتی که براساس آن دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل این کمیته برای مدت یک سال انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با وجود اینکه تنها چند ساعت از برگزاری این انتخابات می‌گذرد اما برخی از نمایندگان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور نگرانی‌هایی را در خصوص نحو برگزاری این انتخابات مطرح کرده‌اند.

از جمله این نمایندگان دانشجویی "میرآخوری" از دانشگاه تهران است که مدعی شد: انتخابات کمیته دانشجویی هیئت ناظر بر نشریات دانشجویی کاملا مهندسی شده است!

همچنین "سبحانی" از دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز خاطر نشان کرد: بخاطر برخی تخلفات از هیأت نظارت بر انتخابات نشریات دانشجویی شکایت کرده‌ایم.

برگزاری انتخابات نشریات دانشجویی مانند برگزاری دیگر انتخابات دانشجوی وزارت علوم شیوه‌نامه‌ای دارد که نام آن "شیوه نامه انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در کمیته‌های ناظر و شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی" و براساس این شیوه‌نامه به هر دانشگاه تعدادی سهمیه‌ای برای شرکت نمایندگان نشریات دانشجویی آن دانشگاه در نشستی که به منظور انجام این انتخابات از طرف وزارت علوم برگزار می‌شود داده می‌شود.

سهمیه نمایندگان هر دانشگاه برای شرکت در این انتخابات نیز براساس تعداد نشریات فعال در این دانشگاه لحاظ می‌شود و به طور مثال اگر دانشگاه تهران 500 نشریه دانشجویی داشته باشد ممکن است 50 سهمیه و اگر مثلا دانشگاه اصفهان که تعداد نشریات دانشجویی او به طور مثال 300 تا است و کمتر از دانشگاه تهران است از 30 سهمیه برای شرکت نمایندگان نشریات آن دانشگاه در انتخابات هیأت نظارت بر نشریات دانشجویی برخوردار باشد.

این موضوع که به هر دانشگاه چه تعداد سهمیه برای شرکت در انتخابات امروز صبح داده شده است از ابهامات جدی است که از طرف برخی از نمایندگان شرکت کننده در این انتخابات مورد توجه واقع شده است و این نمایندگان خواهان آن هستند که وزارت علوم به صورت شفاف سهیمه نمایندگان دانشگاه‌ها در این نشست انتخاباتی و تعداد شرکت کنندگان هر دانشگاه در این انتخابات را اعلام کند تا بر این اساس مشخص شود آیا سهمیه‌هایی که به طور مثال به دانشگاه تهران داده شده مبتنی برشیوه نامه مصوب بوده است؟ و آیا در آن دانشگاه این سهمیه‌ها با عدالت و مبنای قانونی به نشریات داخل دانشگاه اعطا شده است یا خیر؟

در خصوص نحوه اعطای سهمیه هر دانشگاه به نشریات آن دانشگاه نیز مبنای وجود دارد که مبنای آن برگزاری انتخابات در میان نشریات دانشجویی آن دانشگاه است، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این شیوه به منظور برگزاری انتخابات در دانشگاه‌ها مورد توجه مسئولین دانشگاه‌ها قرار گرفته است؟ و آیا مسئولان دانشگاه‌ها به تمام کسانی که از طریق انتخابات حائز سهمیه برای شرکت در انتخابات هیأت نظارت بوده‌اند اطلاع‌رسانی‌ لازم را انجام داده‌ شده و یا براساس اظهار‌نظر برخی از نمایندگان نشریات دانشجویی در اعلام برگزاری این نشست و همچنین فرآهم آوردن تسهیلات برای سفر دانشجویان به این نشست از سراسر کشور به شکل گزینشی عمل شده است؟ در پاسخ به این سوال میرآخوری در گفتگو با «نسیم»، خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران به برخی تشکل‌ها [ی منتقد سیاست های وزارت علوم] در خصوص این انتخابات اطلاع‌رسانی نکرده و افرادی از دانشگاه ما در این انتخابات شرکت کردند گرایش چپ دارند.

از دیگر سوالات مطرح شده درباره نحوه برگزاری انتخابات کمیته دانشجویی هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی از طرف دانشجویان این است که آیا همه کسانی که استحقاق حضور در این نشست را داشته‌اند دعوت شده‌اند؟ و آیا همه کسانی دعوت شده‌اند جزء همان کسانی هستند که حق رای در نشست داشتند؟

در مجموع در حالی که ابهامات جدی در خصوص نحوه برگزاری این انتخابات وجود دارد لازم است مسئولین وزارت علوم به منظور شفاف‌سازی در این خصوص و خدای ناکرده جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان و جلوگیری از ایجاد ابهام درباره نحوه رفتار این ارگان دولتی اقدامات لازم را در جهت رفع سوء تفاهمات ایجاد شده انجام دهند که از جمله این اقدامات می‌تواند اعلام تعداد سهیمه‌ هر دانشگاه برای شرکت در این انتخابات و همچنین بررسی نحوه اطلاع رسانی‌ دانشگاه‌ها به منظور شرکت نمایندگان نشریات در این دانشگاه‌ها باشد که از آنجایی که این شفاف‌سازی از موضوع محرمانه نیست می‌تواند به سرعت از طرف این وزارتخانه به منظور ابهام‌زدایی از فضای موجود انجام شود.

قابل پیش‌بینی است که در صورت شفاف‌سازی وزارت علوم در خصوص نحوه برگزاری و اطلاع‌رسانی این دور از انتخابات کمیته دانشجویی هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی در صورتی که حقی از نمایندگان نشریات دانشجویی تضییع شده باشد کاملا قابل پیگیری خواهد بود و اگر حقی نیز تضییع نشده باشد این وزارتخانه می‌تواند پاک دستی خود را به اثبات برساند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
کرمانشاه
1394/02/18 - 08:26

از معاونت فرهنگی دانشگاه دقیقه نود به ما زنگ زدند و گفتن که تا یه ربع ساعت دیگه به ما اطلاع بدین که آیا در یک همایش کشوری مخصوص نشریات در تهران شرکت می کنید یا نه!؟
خوب در چنین وضعیتی جواب همه دوستان منفی بود؛ آخرالامر فهمیدیم که کلا از وزارت علوم و از بالا به پائین این مدلی با دانشگاه های منتقد دولت رفتار شده
تورهای مسافرتی آفری
خبر مهم وزیر کار برای بازنشستگان
حذف عجیب ناهید کیانی از تکواندو قهرمانی آسیا
موافقت بایدن و ترامپ با برگزاری دو مناظره
آخرین وضعیت خراسان رضوی پس از سیل روز گذشته
شماره گذاری یک خودروی چینی در ایران متوقف شد
امن ترین کشور شرق آسیا که می‌توانید در در آن وسایل گران خود را بدون مراقب رها کنید
بهترین قرارداد بین کارگر و کارفرما چه ویژگی‌هایی دارد؟
سایت یا اینستاگرام/ کدام یک برای کسب و کار پر فروش تر است؟
پرسش و پاسخ کاربردی درباره جراحی بینی
راهنمای خرید برنج ایرانی (نکات مهم و کاربردی)
باغ گیاه شناسی ملی ایران کجاست؟
امدادرسانی به ۸۰۰هموطن درگیر سیل و آبگرفتگی
دعایی که آیت‌الله بهجت به رهبر انقلاب توصیه کردند +فیلم
میرسلیم ۴ گزینه ریاست مجلس را معرفی کرد
قایق سواری برای نجات در خیابان‌های مشهد +فیلم
«بدبختی»، ژانری جدید در سینمای ایران! +فیلم
حمله سنگین ترکیبی از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی
فروش دستمال توالت با طرح پرچم اسرائیل! +فیلم
تب جام حذفی در غیاب سرخابی‌ها!
پخش مستقیم تلویزیونی جشن بزرگ امام رضایی‌ها
تعطیلی شنبه‌ها تبلیغاتی است یا نیاز واقعی؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top